Aktualności

Nowości w ofercie, informacje ze świata tuningu

BMW F30 320i CHIPTUNING

Stage 1

wheel_paddlesStatystyki pokazują, że ‚ulubionym samochodem Polaków’ jest 2 litrowy diesel. Sytuacja zaczyna nieco ulegać zmianie i co raz więcej osób decyduje się na silniki benzynowe, jednak preferencje co do ich pojemności wiele się nie zmieniły. Zmieniło się jednak podejście producentów do takich jednostek i wielu z nich czyni z nich podstawę swojej oferty. Zmieniły się również znacznie osiągi i możliwości modyfikacji. Mało kogo zaskakuje już moc 250KM w rodzinnym sedanie z silnikiem 2.0. A co byście powiedzieli na 450KM i prawie 500Nm?

Co prawda w wypadku opisywanego projektu na razie jesteśmy na etapie ‚Stage 1’, ale zmierzamy do Stage 3 i wspomnianych powyżej osiągów – planowana realizacja już latem. Trafił do nas samochód zza wielkiej wody, F30 z przebiegiem 38 tys. km, zdrowy N20 z programem dla modelu 320i – czyli 184KM i 270Nm, 8-io biegowy automat ZF i napęd xDrive. Zanim rozpoczęliśmy pomiary i przygotowania do modyfikacji, trochę czasu poświęciliśmy by dostosować samochód do standardów lokalnych, ale jest już 100% europejczykiem – o tym nieco więcej w kolejnym opisie.

Na razie Stage1, który już w dużej mierze stanowi bazę dla kolejnych modyfikacji. Oryginalny IC zastąpiony został nieco większym Performance Intercooler Kit EVO2 od firmy Wagner . Program dla ECU przygotował nasz holenderski partner Mosselman, otwierając zarazem drogę do kolejnych modyfikacji już przez OBD2 (Dla niewtajemniczonych oznacza to możliwość modyfikacji sterownika bez konieczności jego demontażu i otwierania lub wiercenia obudowy. Całość odczytu i późniejsze wgranie zmodyfikowanego wsadu ma miejsce przez gniazdo diagnostyczne znajdujące się w kabinie samochodu), dzięki temu ograniczamy możliwość przypadkowego uszkodzenia sterownika. Został usunięty fabryczny katalizator, ale zamiast szeroko stosowanego przelotowego DP zdecydowaliśmy się na sportowy katalizator 200CEL (również Mosselman). Całość uzupełnił dedykowany układ wydechowy catback od Innotech Performance Exhaust (IPE) z systemem valvetronic. Wynik to 286KM i 434Nm.

Przeprowadzana modyfikacja i zastosowane podzespoły stanowią już wstęp do kolejnego etapu modyfikacji. W wypadku tego modelu – 320i tylko sam tuning oprogramowania pozwala osiągnąć przyrost na poziomie ponad 40% (184KM -> 265KM). Jednak sięgnięcie po więcej – głownie ze względu na dość restrykcyjny układ wydechowy (nieco mniejszej średnicy niż model 328i) – wymaga już ingerencji w części mechaniczne i ich wymiane. Warto wspomnieć, że oryginalnie wykorzystywana w tych modelach skrzynia biegów ZF 8HP45 charakteryzuje się dość dużym zapasem momentu, jaki jest w stanie przenieść (nawet ponad 500Nm), co pozwali zrealizować założenia Stage 3 bez konieczności ingerencji w napęd.

Na życzenie klienta ‚dokodowaliśmy’ również opcję Sport+ włącznie z instalacją łopatek zmiany biegów i LC. Przed nami prace nad stylistyką i doposażeniem, ale już na tym etapie samochód daje olbrzymią frajdę z jazdy.

Back to top