Aktualności

Nowości w ofercie, informacje ze świata tuningu

BMW E46 M3 KOMPRESOR

Odkurzone emocje

badgeOsiemnaście lat temu było to marzenie, na które mogli sobie pozwolić tylko niektórzy. Chociaż 340KM z 3,2 litra pojemności w silniku wolnossącym jest nadal bardzo dobrym wynikiem a gdy dojedzie do tego jeszcze nieduża masa silnika R6 i odpowiednio dobrane pozostałe elementy – mamy samochód, który będzie dawała mnóstwo radości z jazdy i śmiało wytrzyma na ulicy konkurencję większości nowoczesnych konstrukcji. Od modelu BMW M3 (bez względu na wiek) zawsze wymagamy nieco więcej.

Osiemnaście lat to czas w którym powstały już kolejne dwie generacje tego modelu i każda kolejna oferuje lepsze osiągi, więcej mocy a także więcej elektroniki, która czuwa nad mniej doświadczonymi kierowcami. Oczywiście można sięgać po co raz nowsze modele i brać udział w tym „wyścigu”, ale są też tacy dla których ponadczasowa stylistyka nadwozia, świetnie zestrojone zawieszenie i ergonomicznie zaprojektowane wnętrze są wystarczającym powodem by dać BMW M3 E46 – drugie życie.

I właśnie w takim celu trafiło do nas M3 z 2005 roku. Standardowo jak wszystkie nasze projekty – ten również – rozpoczął się od pomiaru na hamowni nominalnych wartości i oceny stanu silnika. Dodatkowo kilka prób na trasie potwierdziło jeszcze, że silnik, skrzynia i elementy przeniesienia napędu są w rewelacyjnym stanie. Nieco wyższe niż seryjne 348KM i 366Nm.

Ponieważ przeprowadzana modyfikacja niesie za sobą dość znaczy przyrost momentu, pierwszym etapem prac było wzmocnienie mocowań dyferencjału. Problem ten jest dość znany w tych modelach i wiele osób się z nim boryka nawet w seryjnych modelach. Przygotowaliśmy zestaw wzmocnień, które zostały wspawane i zabezpieczone.

Kolejnym etapem była instalacji zestawu kompresora VT2 3 generacji od firmy ESS. Zastosowany w tym projekcie (wykorzystywany w większości setupów ESS) kompresor vortech zmienił nieco charakterystykę silnika zbliżając ją do turbo. W odróżnieniu do kompresorów Roots’a czy TwinScrew doładowanie pojawia się w wyższych partiach obrotów, ale jest utrzymane do samego końca.

Samochód seryjnie wyposażony jest w skrzynię SMG2, która też została poddana modyfikacjom elektronicznym, zmieniając jej nastawy w oparciu o program z modelu E46 M3 CSL. Zmiana biegów stała się szybsza i bardziej zdecydowana. Zmienił się również pułap obrotów dla funkcji Launch Control.

Nie wszystkim odpowiada dość specyficzna barwa dźwięku końcowego wydechu. Między innymi dlatego został on wymieniony na dedykowany model od firmy Eisenmann. Samochód brzmi bardziej ‚basowo’ i mniej ‘wrzaskliwie’. Całości modyfikacji dopełnia wyświetlacz AWRON, który pozwala na bieżąco śledzić parametry silnika i osiągi.

Te kilka ‘usprawnień’ dało temu i tak wspaniałemu M3, trochę więcej wigoru – 552KM i 475Nm a dzięki swojej niedużej wadze (ok 1400kg), uczyniło go dość poważnym konkurentem dla najnowszych samochodów tej klasy.

 

Back to top