Aktualności

Nowości w ofercie, informacje ze świata tuningu

BMW E46 328i TURBO

Niepozorny sleeper

teaserTen projekt to przykład na to, że zadbany i odpowiednio serwisowany samochód może być świetną bazą do modyfikacji mimo swoich 20 lat. Nadwozie E46 coupe dla wielu charakteryzuje się ponadczasową stylistyką i w tym wypadku właściciel zdecydował by samochód pozostał w swojej niezmienionej klasycznej linii z możliwie jak najmniejszą ingerencją w jego wygląd.

Miał powstać samochód do jazdy na co dzień, który będzie mógł się mierzyć ze sporo nowocześniejszymi konstrukcjami. Skupiliśmy się więc głównie na poprawie jego osiągów.

Mimo, że wiele osób może się nie zgodzić tą opinią – silniki M52TU i M54 bardzo dobrze znoszą modyfikacje – w tym podnoszenie mocy z wykorzystaniem turbo lub kompresora. A dodatkowo zastosowane w nich rozwiązania takie jak podwójny vanos, kolektor dolotowy o zmiennej długości i jak na swój czas mocno zaawansowane serowniki – pozwalają zbudować silnik, który idealnie nadaje się właśnie do zastosowań cywilnych – elastyczny i komfortowy w miejskim ruchu, ale zarazem mocny i bardzo dynamiczny gdy ktoś lubi trochę poszaleć.

W wypadku tego projektu jest to model 328i, pod maską mamy więc silnik M52TU, który przy pojemności 2,8l dysponuje mocą 193KM i momentem 280Nm. W swoim czasie jedna z nowocześniejszych konstrukcji – podwójny vanos, przepustnica sterowana elektronicznie (DBW), regulowana długość kolektora dolotowego (DISA), 4 sondy lambda i sterownik MS42 umożliwiający już obsługę normy spalin EURO 4.

Jako, że modyfikacja silnika polegająca na dołożeniu turbo wydaję się bardziej rozwojowa i dająca więcej możliwości niż zastosowanie kompresora – zdecydowaliśmy o jej wyborze. Garrett Gt35 okazał się być odpowiedni ze względu na parametry, ale również gabaryty ponieważ chcąc spełnić prośbę klienta podjęliśmy decyzję o zamontowaniu turbo na dole. Całość instalacji została również poprowadzona pod samochodem. Zastosowaliśmy zewnętrzny WG i dla bezpieczeństwa turbosprężarki układ smarowania został uzupełniony o zbiorniczek (drain tank) i dodatkową pompę oleju. Ponieważ filtr powietrza został schowany w zakolu wybraliśmy jeden z gąbkowych sportowych filtrów ITG. Przeprowadziliśmy też kilka modyfikacji silnika, dzięki którym poprawiło się napełnianie i moment obrotowy utrzymuje się znaczniej dłużej w wyższej partii obrotów. Całość setup’u została wystrojona na oryginalnym sterowniku Siemensa MS42. Rozważaliśmy montaż jakiegoś StandAlone, ale wykorzystanie seryjnego DME pozwoliło nam na bezpośrednie sterowanie zmiennymi fazami rozrządu, zaworem DISA, a nawet ciśnieniem doładowania turbo i aktywację LaunchControl z zachowaniem wszystkich dodatkowych funkcji mających wpływ na komfort użytkowania.

W ramach modyfikacji napędu – dwumasowe koło zamachowe zostało zastąpione przez lekkie jednomasowe, które wraz z pojedynczą tarczą z okładzinami kevlarowymi i wzmocnionym dociskiem jest w stanie przenieść znaczny moment. Oryginalny tylny most został przez nas przebudowany i wyposażony w 25% blokadę LSD. Modyfikacji uległo też wiele innych elementów, takich jak układ wydechowy, układ hamulcowy, elementy zawieszenia. Konieczne też okazały się prace blacharskie i lakiernicze w tym (jak w większości tych modeli) wzmocnienie mocowania dyferencjału

Efekt – z dwudziestoletniego 328i udało się „wyciągnąć” ponad 470KM i 550Nm. W przypadku projektów przeznaczonych do użytku „cywilnego”, prócz osiągów równie ważna jest bezawaryjność i bezpieczeństwo a także komfort i przyjemność w codziennym użytkowaniu takiego pojazdu. I taki właśnie jest ten projekt – sleeper.

Projekt wydaje się być rozwojowy – zobaczymy z jakim pomysłem wróci do nas jego właściciel, więc jak to mówią – stay tuned for more.

Back to top